Afgelopen woensdag was ik met Veldhuis te gast bij Op1 om te praten over een concert in Ziggo Dome voor Alzheimer Nederland waar we gastheren zijn. Een belangrijk evenement, want – om er maar eens een dubieuze woordspeling tegenaan te gooien - dementie mag nooit vergeten worden.
Alle reden dus om er iets over te vertellen. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Want hoewel de meeste gesprekken aan een talkshow tafel spontaan overkomen, wordt er in de aanloop van zo’n bezoek veelvuldig overlegd met de redactie. Die briefen op hun beurt de presentatoren van dienst, in ons geval de charmante Carrie ten Napel en de doorgewinterde Charles Groenhuijsen. Routiniers die niet veel nodig hebben om een goed gesprek te voeren, maar dan nog is er van alles voor te bereiden aan zo’n avond.
Zo vindt u het thuis misschien irritant als gasten zich met elkaars onderwerp bemoeien, talkshows juichen dat juist toe. “Het komt de dynamiek aan tafel ten goede” heet dat. Dus word je vooraf bijgepraat over de andere gasten en hun onderwerpen, zodat je daar "alvast wat van kan vinden" graag-alstublieft-dank-u-wel. In ons geval de technische constructie van de energiemarkt en de eeuwig jonge Yvonne Keuls met een nieuwe uitgave van haar boek. Studeren dus. Dan is er nog jouw persoonlijke nieuws van de dag. En als je die even niet hebt, geen nood, dan heeft de redactie wel een suggestie. Wij kregen de voetbalwedstrijd Ajax -Liverpool, maar nadat ik vroeg of Verstappen nog had gescoord, snapten ze dat je het met ons over alles kan hebben, behalve over sport.
Dus kregen we wolf. De wolf? Er was gedoe op de Veluwe over tam gemaakte wolven, lang verhaal. Googelen maar weer en voor ik het wist hield ik die avond een pleidooi voor terugkeer van de wolf in de Amsterdamse Waterleidingduinen waar we met 3.000 herten teveel zitten. Een voorbeeld in Yellowstone Parc in Amerika leert dat plaatsing van slechts enkele wolven het hele ecosysteem een positieve boost geeft. Ja, je bent bioloog of niet. Ik niet, maar dat dondert niet.
Wanneer gingen we nou naar het concert in Ziggo? Niet voordat we het over die andere wolf in schaapskleren hadden gehad, Thierry Baudet en de NS publieksprijs. Er was gesjoemeld. Of niet, dat wist eigenlijk niemand precies, maar de jury wilde niet aan tafel komen wegens bedreigingen. Die waren er nog niet, maar je wist maar nooit. Baudet was zelf niet uitgenodigd (waarom eigenlijk niet?) dus moesten wij er maar iets over roepen. Wat vond ik hier nou weer van? Geen idee, maar ik zag eerder die avond een paar talkshowgasten bij Khalid & Sophie hartstochtelijk pleiten voor uitsluiting van Thierry’s boek omdat het sowieso bagger was. Ze hadden het niet gelezen, maar dat moest wel. Ik dacht nog, het laatste wat ik wil is het opnemen voor Thierry Baudet, maar het is wel een publieksprijs. Dit voelt een beetje als mijn vrouw die aan mijn zoon en mij vraagt wat we willen eten en als wij in koor roepen “Spare ribs!” zegt “Andijviestampot it is.” Gelukkig, net voordat ik er iets levensbedreigends over kan roepen gaan we naar ons onderwerp. Opschieten dus, want voor je het weet plakt iemand zich vast op tafel en kom je er nooit meer tussen.
De samenvatting? Op 12 maart vindt in Ziggo Dome het Herinneringentop50 concert plaats. Georganiseerd door Alzheimer Nederland om fondsen te werven en aandacht te vragen voor dementie. Een unieke line-up van artiesten vertolkt die avond een greep uit de vijftig nummers die in het collectieve geheugen van Nederland staan. Onder andere Anouk, Brigitte Kaandorp, Waylon, Douwe Bob, MEAU en Willeke Alberti zingen die avond belangeloos de longen uit hun lijf voor het goede doel, vandaar dat ik ze hier alvast een klein podium geef. U kunt stemmen op welke nummers er in die Top50 horen, een waterdicht systeem doet de rest. Hoe we dat weten? Vraag dat maar aan de NS publieksprijs.
Richard Kemper
Hoeveel roze olifanten heb jij in de kamer staan? Ofwel, wat kan je maar beter niet met familie, vrienden of je partner bespreken omdat het anders gedoe of zelfs ruzie wordt? Voor hun fonkelnieuwe cabaretprogramma hebben Veldhuis & Kemper besloten de roze olifanten allemaal zorgvuldig op te bergen en elkaar helemaal te laten. Allebei lekker in hun eigen ‘safe space’. Wel zo rustig. Althans, dat denken ze. Want echte vrienden kunnen elkaar natuurlijk helemaal niet laten. Gelukkig maar voor ons, want het levert weer een hilarische, herkenbare en schurende avond topcabaret op!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★