Dus er is een reclamebureau in Deventer dat Remarkable heet. Dat bureau heeft klanten in de agro & food sector. Veevoeders, suikerbietzaad, landbouwvoertuigen. Zaken waar elke randstedeling geen weet van heeft. Zo werken ze ook voor een zorgloket voor hulp bij de mentale kant voor ondernemerschap met een boerenhart. Want “boeren, staan er niet alleen voor”.
Bij dat bureau werkt ene meneer Henk Vermeer. Sterker nog, hij was er partner. Henk heeft het uiterlijk van een opticien waar je op een feestje niet naast moet komen te zitten omdat ie elk moment kan uitbarsten in een vlammend betoog over de voordelen van varifocus. Kom er dan nog maar eens vanaf. Maar schijnt bedriegt. Want Henk heeft zo'n boerenhart. En richt in 2019 de BoerBurgerBeweging op om dat boerenhart ook in Den Haag te laten kloppen.
Henk zoekt een boegbeeld voor de partij. Iemand die met haar stem boven het loeien uitkomt, niet in de pas loopt en vooral niet bedreigend is voor echtgenotes van boeren. Caroline van der Plas is de gedroomde koningin en wordt gecast. Ze geeft haar werkzaamheden als journalist bij het toonaangevende vakblad Pig Business op, stapt op een trekker (van een van de klanten van Remarkable) en stoomt op naar Den Haag. De rest is geschiedenis.
Afgelopen week zat Henk Vermeer bij talkshow Op1. Daar werd door de doorgaans kundige Welmoed Sijtsma gesuggereerd dat Henk met allerlei slimme reclametrucs de verkiezingsoverwinning heeft ‘geregeld’. Henk keek net zo verbaasd als de vrouw van Tom Egbers toen bij haar sollicitatie werd gevraagd of er zaken waren die haar functioneren als directeur van Mores zouden kunnen belemmeren. Maar Henk had alle schijn tegen. Een reclamebureau met klanten uit de agrarische sector dat een partij opricht om invloed uit te oefenen in Den Haag en met slimme communicatiestrategieën de boel manipuleert… dat is vlek op vlek. En iedereen weet “If it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck, then it is probably a duck”.
Maar zelfs als dat waar is, wat is er eigenlijk mis mee? Per saldo is er gewoon een groep mensen die het niet eens was met het gevoerde beleid, daar een partij voor oprichtte, zo goed mogelijk vertelde hoe zij erover dachten en vervolgens bleken heel veel mensen het daarmee eens te zijn. In principe is dit toch een beetje zoals het werkt in een democratie? Dat je met een belachelijk verhaal door slimme trucs stemmen zou kunnen kopen is onzin. Dat bewijst FvD wel. Met bijna een miljoen euro campagnebudget zaten ze wederom bij de politieke grootbesteders, maar dit keer leek het of er met elke seconde dat Thierry extra in beeld was, meer mensen gillend weg holden. Tja, je kunt nog zo’n goede schoenenverkoper zijn, maar twee linkerschoenen verkopen lukt je maar één keer.
Ook alle andere partijen maken al jaren dankbaar gebruik van communicatie-adviesbureaus om hun boodschap over de bühne te brengen. Al weet ik even niet hoe dankbaar het CDA haar reclamebureau is om Wopke te positioneren als een belastingcontroleur die op vrijdagmiddag ongevraagd de boeken van je boerenfamilie komt doorlichten.
De tijd is nu aan BBB. Een groot deel van Nederland wil blijkbaar geregeerd worden door Henk Vermeer in een Caroline van de Plas-pak. Ik zeg, geef ze een kans en laten we het niet op voorhand door een te gekleurde bril kijken. Een varifocus bril is veel beter. Vraag maar aan Henk.
Richard Kemper
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★