Hoeveel stukjes kan je schrijven over Corona? Teveel! Ik ben er helemaal klaar mee. Maar er is niks anders. Zelfs als het er niet over gaat, gaat het erover. Het weer is zo mooi dat we de stranden dicht moeten gooien vanwege Coronabesmettingen, er zijn vijf surfers overleden die vooral aan iets anders wilden denken dan aan Corona en Gordon mist zijn cocaïne extra veel omdat ie niet naar zijn meetings kan door… Corona. En dan hebben we natuurlijk nog de eindeloze gesprekjes over ‘de regels’. En over mensen die die regels ‘oneerlijk’ vinden. Alsof ze in Den Haag bewust de groep strandtenthouders met een oneven aantal bedjes harder willen aanpakken ofzo. Ik geloof daar niet zo in. Het is gewoon een ingewikkeldere puzzel dan eerste en tweede kerstdag plannen met je familie.
Maar eerlijk is eerlijk, de regels beginnen steeds meer onder de noemer “If you can’t convince them, confuse them” te vallen. Als u één iemand kent die nog precies weet wat wel en niet mag, is dat unieker dan Patricia Paay zonder woonprobleem. Ik deed een test over mijn kennis van de maatregelen en had 6 van de 15 vragen goed. Daarmee was ik een uitblinker! Ook wel eens leuk. De Coronaregels zijn van die rare afspraken die ongemerkt je relatie insluipen. Ze zijn verwarrend, inconsequent, niemand weet meer wie ermee begon en zoeken naar logica heeft geen enkele zin.
Bijvoorbeeld: je moet in het openbaar vervoer een mondkapje op, maar geen medisch mondkapje. Alleen mondkapjes die géén goede bescherming geven tegen besmetting zijn toegestaan. Sterker nog, verplicht. Want als je geen mondkapje draagt - die geen goede bescherming biedt - krijg je een boete van € 95,-. Hoe dat zit met de wet ‘Verbod op gezichtsbedekkende kleding’ uit 2019 laat ik maar even. Als je naar de tandarts of de schoonheidspsecialist gaat waar de behandelaar op 20 centimer afstand in je mond of neus zit te poeren hoeft trouwens niemand een mondkapje op. Je mag in het park met een ongelimiteerd aantal mensen samen zijn, zolang je maar 1,5 meter afstand houdt. Maar als je hebt afgesproken met die mensen en ook 1,5 meter afstand houdt, dan is het strafbaar. Naar een openluchttheater mag je maximaal met 30 mensen, maar als je tafeltjes tussen de stoelen neerzet en het een terras noemt waar een zanger toevallig de achtergrondmuziek verzorgt mag de groep eindeloos groot zijn. In een theater mogen na 1 juni maximaal 30 mensen samenkomen, inclusief de werknemers van dat theater. Maar bij een vergadering op het gemeentehuis tellen de ambtenaren niet mee. Je mag alleen reizen als het niet anders kan en moet dan 1,5 meter afstand houden, behalve als je hutjemutje op elkaar met het vliegtuig op vakantie gaat.
Over vakantie gesproken. Ik ben eraan toe. Even helemaal eruit. Even geen grapjes om de goede moed erin te houden thuis. Ze zijn goedbedoeld, maar ik kan ze niet meer horen. “Schatje, moeten wij geen nieuwe magnetron? Waarom? We hebben al iets in huis wat steeds in 30 seconden klaar is”. Ik kan niet meer. Ik wil gewoon twee weken andere dingen doen dan ik de hele tijd al doe. Ik wil andere mensen zien, naar een andere omgeving, andere culturen opsnuiven. Ik wil breken met de dagelijkse sleur. Kortom: ik wil gewoon weer eens lekker een hele dag in de file staan. Wie gaat er mee? Oh nee, afspreken mag niet. We zien elkaar daar wel.
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★