We spelen weer! Veldhuis en ik zijn volop aan het try outen voor ons nieuwe cabaretprogramma ‘Hou dat vast’. Oké, na anderhalf jaar zijn we een beetje roestig geworden, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen. Voor mijn laatste verjaardag kreeg ik een neustrimmer, nou dan weet je het wel. Gelukkig kwam mijn vriendengroep met een envelopje. Jammer dat ze erbij zeiden: “Een bijdrage voor je electrische fiets!” Het is heerlijk weer in het theater. Beetje onwennig, spannend en vertrouwd tegelijk. Een soort sex met je ex.
Ook voor het publiek trouwens, de eerste avond zaten ze allemaal met hun rug naar ons toe en dachten dat ze moesten omdraaien als ze het wat vonden. Tja, anderhalf jaar TV kijken maakt meer kapot dan je lief is. Op een gegeven moment stond er iemand op en zei tegen z’n vrouw “Ik ga even naar de keuken, jij nog thee?” Kan gebeuren, maar toen zijn vrouw verveeld begon te zappen naar het podium moest we haar er toch even herinneren dat dit een theater was.
Goed, we vertellen grapjes, zingen liedjes en kijken hoe het publiek reageert. Vertellen we iets zinnigs, lachen ze ons toe of juist uit? Eigenlijk de vragen waar zo’n beetje je hele pubertijd om draait. Op mijn 51-ste ben ik gewoon weer 15. Na een paar try outs weet ik een ding zeker, alles draait om de toon waarmee je iets zegt. Of zoals ik eens op een vrachtwagen van een cementfabriek las: “C’est le beton qui fait la musique”. Voorbeeldje over Sigrid Kaag: “Hare koninklijke arrogantie is op snoepreisje naar New York, heerlijk flaneren op Fifth Avenue, fijn quinoa salade kauwen met soortgenootjes, haar yogamatje zit al in haar Louis Vuitton koffer”. Schrik niet, dit komt niet uit ons nieuwe cabaretprogramma, maar dit zei een politicus tijdens de Algemene Beschouwingen.
Ik was even in de war. Keek ik nou naar de Tweede Kamer of naar ‘The Roast” op Comedy Central? Ik dacht, hoe kan iemand het nog gek vinden dat een deel van Nederland de politiek ziet als een roedel klauwende kleuters die vechten om een softijsje? De miljarden vliegen net zo makkelijk over tafel als exen van André Hazes over de pagina Privé, dus alle reden om even je koppie erbij te houden zou je denken. Maar blijkbaar vinden sommigen de Tweede Kamer een prima plek om hun nieuwe cabaretmateriaal te try outen. Niet erg succesvol trouwens, want niemand draaide z’n stoel om. Sterker nog, er zat bijna niemand!
Ik verbaas me daar altijd over. Dan hoor je op het nieuws “Een overgrote meerderheid stemde voor afschaffing van het leenstelsel” en zie je twaalf mensen zitten. Waar is de rest? Allemaal in New York? Op een yogamatje? Ik zal het maar zeggen, allemaal onderweg naar het theater. Op zoek naar een frisse toon. Omdat ze steeds meer beseffen dat het waar is wat die andere, echte Toon ooit zei: “Er zijn teveel wijsneuzen en te weinig feestneuzen”.
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★