Nieuw Sociaal Contract wordt dus de grootste maar Pieter blijft fractievoorzitter in De Tweede kamer en gaat na een paar weken twijfelen akkoord met Yeşilgöz-Zegerius van de VVD als premier. Dat twijfelen hoort bij hem en dat is slim. Wie twijfelt krijgt altijd gelijk. Ik doe het thuis ook en het werkt altijd. Of het nu gaat om een nieuwe stofzuiger, het boeken van een vakantie of de vraag of dit het juiste moment is voor een spontane vrijpartij; ik zit altijd goed. Als het tegenvalt “Twijfelde ik niet voor niets zo lang” en als het goed uitpakt “Was mijn intuïtie toch oké”.
NSC verzilvert niet de premierbonus en dat is vernieuwend. ‘Bonus’ klinkt trouwens alsof premier worden een cadeautje is. Veel mannen trappen er ook in bij het woord ‘bonusvader’ maar vraag het ze na drie jaar met hun bonusettertjes nog eens. In 1971 werd Biesheuvel van de ARP overigens al premier terwijl de KVP de grootste partij was, dus tot zover de vernieuwing.
Omzigt gunt Yeşilgöz straks ruimhartig alle jetlags en dat is mooi, want we zijn wel eens toe aan een vrouwelijke premier. Volgens onderzoek zijn vrouwen slimmer, gezonder, eerlijker, vrolijker en betere beleggers dan mannen. Dus zolang de premier niet zelf in hoeft te parkeren zijn we echt beter af met een vrouw.
De nieuwe coalitie gaat over rechts en wordt aangevuld met splinterpartij CDA. Ook BBB mag de bio-industrie koe bij zijn weggebrande horens vatten en plaats nemen in vak K. De meerderheid in de Kamer wordt afgevuld met Volt en ChristenUnie. Volt voor de zweem van vernieuwing en ChristenUnie omdat er toch iemand in moet blijven geloven, ook al is dat tegen beter weten in.
Frans Timmermans is straks pisnijdig dat hij niet is uitgenodigd op het Bontenbal en neemt mokkend plaats in het kamerbankje (of twee). Wie gaat Frans vertellen dat de zin “De sterkste schouders, moeten de zwaarste lasten dragen” inmiddels klinkt als een plaat die is blijven hangen in de jaren zeventig. Al ben je het er nog zo mee eens, alleen de klank van de zin slingert ons zo weer terug naar de geur van elleboogjes macaroni met boterhamworst en Sterrenslag met Dick Passchier. Frans’ eerste moties zullen gaan over de vraag waarom er in de Tweede Kamer nog geen zitkuil is, hoe laat het partnerruilen begint en of er een spoedwet aangenomen kan worden met een verbod op het scheren van okselhaar. Uiteraard als klimaatmaatregel tegen de kou want alle beetjes helpen.
Wie we niet meer terug gaan zien? Die lieve, zachtaardige Wybren van Haga. Of je moet toevallig in een van zijn honderdvijftig huurwoningen wonen. Dan is de kans groot dat hij voor het eind van het jaar nog voor je deur staat om de huur te indexeren voordat het nieuwe puntensysteem van De Jonge in werking treedt.
Daar kan ik lullig over blijven doen, maar de man heeft zich wel jarenlang ingezet voor de publieke zaak en dat is ronduit prijzenswaardig. Dat geldt overigens voor alle policiti. Dag en nacht in touw voor ons allemaal en wat krijg je ervoor terug? Elke week een zeikcolumn in je regionale krant. Ik geef het je te doen. Respect!
Richard Kemper
Instagram @richardkemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★