Ik was echt van plan om dit keer op een man te stemmen. Het zwakkere geslacht kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Alles voor de positieve discriminatie. Het is zo vanzelfsprekend dat vrouwen altijd maar het voortouw nemen. Mannen hebben óók kwaliteiten. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat mannen veel beter zijn in oorlog voeren en uitvoeren van simpele taken.
Daarnaast zijn ze meer gericht op het in stand houden van bestaande structuren, zijn ze hiërarchischer ingesteld en zijn macht en status belangrijkere drijfveren in hun denken en doen. Maar waar mannen echt in uitblinken ten opzichte van vrouwen is de focus op geld. Niet alleen als meetlat voor hun positie en eigenwaarde maar ook als motor voor snelle beslissingen. Het is niet voor niets dat mannen aan de leiding veel meer risico nemen dan vrouwen. Dat ze daarmee zorgen voor minder stabiliteit van bedrijven is bijzaak.
Oké, eerlijk is eerlijk, vrouwen kunnen ook wel wat. Zo blijkt uit een analyse van de Fortune 1000 lijst dat bedrijven die geleid worden door vrouwen gemiddeld drie keer meer winst halen dan bedrijven met mannen aan de top. Ook presteren ze 46% beter op het gebied van aandeelhouderswaarde. Maar dat is heus niet overal zo. Bij de echt grote jongens, bedrijven met een beurswaarde van 10 miljard en meer, doen bedrijven met vrouwen in de raad van bestuur het maar 26% beter.
En natuurlijk, ik ben als man niet helemaal onbevooroordeeld, maar het voelt zó oneerlijk hoe vrouwen zich maar in de voorkeurspositie blijven manouvreren. Aan de kostenkant bijvoorbeeld is het voor bedrijven nog steeds veel aantrekkelijker om vrouwen aan te stellen ten opzichte van mannen. Vrouwen die hetzelfde werk doen als mannen verdienen ook op topniveau structureel vijftien procent minder. Dat is toch pure concurrentievervalsing! Bovendien is het in strijd met de mensenrechten, maar het gaat gewoon door waarmee mannen significant op achterstand worden gezet.
Dus ik dacht, ik draag mijn steentje bij aan een eerlijkere wereld en geef mijn stem dit keer aan een man. Maar uiteindelijk kon ik niet onder de feiten uit over de manier waarop vrouwen leiding geven. Want ook daar is veel onderzoek naar gedaan. Mannen bedenken iets en verzamelen dan medestanders die het daarmee eens zijn. Vrouwen luisteren eerst naar alle verschillende meningen, wikken en wegen en komen dan tot een conclusie. Ze luisteren daarbij aantoonbaar beter, waardoor collega’s zich beter gehoord voelen en meer vrede hebben met besluiten zelfs als ze het daar eerst niet mee eens waren. Het ziekteverzuim is lager bij bedrijven die door vrouwen worden geleid, de arbeidstevredenheid hoger en er is meer ruimte voor innovatie. Tot slot zijn bedrijven met vrouwen aan de top duurzamer omdat vrouwen meer oog hebben voor de lange termijn effecten van hun keuzes.
Kortom: de man staat ernstig op achterstand en dat voelt allemaal heel oneerlijk. Zelfs vanaf het allerprilste begin is het toch duidelijk wie het lievelingetje van God is? Vrouwen werden bedeeld het meervoudig orgasme en wat kregen wij? Staand plassen. Zou me niks verbazen als Onze Lieve Heer een vrouw is. Tja, ik had als tegenreactie graag op een man willen stemmen, maar dat is seksime en dat mag dus niet (“Het vellen van een waardeoordeel op grond van iemand’s sekse” - Nederlandse Encyclopedie). Sorry Henk Krol.
Richard Kemper
Veldhuis & Kemper staan te trappelen om weer te mogen doen wat ze het allerleukst vinden; optreden! (En na maanden thuiszitten, vinden hun vrouwen dat inmiddels ook een heel goed idee).
De theaterdeuren kunnen links en rechts maar voorzichtig open en daarom laten de mannen dat grootse en meeslepende cabaretprogramma dat ze in hun hoofd hadden nog even rusten en komen ze met wat ze zelf noemen een ‘tussenprogramma’: Veldhuis & Kemper, Zonder Meer. En dat is precies wat het is. Een intiem programma waarbij het accent ligt op hun mooiste, liefste én leukste liedjes uit hun inmiddels eindeloze oeuvre.
Veldhuis en Kemper Zonder Meer is een heerlijk dik uur Remco en Richard en een vleugel, met verhalen en liedjes is hun puurste vorm. Luchtig, indringend én komisch voor het maximaal aantal toeschouwers dat is toegestaan. Uiteraard op 1,5 meter afstand maar misschien wel dichterbij dan ooit. Geen opsmuk, weinig toeters, nauwelijks bellen, maar zonder meer Veldhuis & Kemper!
Veldhuis & Kemper staan te trappelen om weer te mogen doen wat ze het allerleukst vinden; optreden! (En na maanden thuiszitten, vinden hun vrouwen dat inmiddels ook een heel goed idee).
De theaterdeuren kunnen links en rechts maar voorzichtig open en daarom laten de mannen dat grootse en meeslepende cabaretprogramma dat ze in hun hoofd hadden nog even rusten en komen ze met wat ze zelf noemen een ‘tussenprogramma’: Veldhuis & Kemper, Zonder Meer. En dat is precies wat het is. Een intiem programma waarbij het accent ligt op hun mooiste, liefste én leukste liedjes uit hun inmiddels eindeloze oeuvre.
Veldhuis en Kemper Zonder Meer is een heerlijk dik uur Remco en Richard en een vleugel, met verhalen en liedjes is hun puurste vorm. Luchtig, indringend én komisch voor het maximaal aantal toeschouwers dat is toegestaan. Uiteraard op 1,5 meter afstand maar misschien wel dichterbij dan ooit. Geen opsmuk, weinig toeters, nauwelijks bellen, maar zonder meer Veldhuis & Kemper!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★