Deze krant heeft ons gevraagd om tussen onze dagelijkse ergenissen af en toe een spotje te zetten op wat er zoal gebeurt in de Nederlandse theatercoulissen. Welnu, vorige week was er paniek op de burelen van menig theater. Aanleiding was een paginagroot artikel in de Volkskrant over werkomstandigheden van reizende artiesten in die theaters. Een enquête gaf inzicht in welke theaters goed en slecht scoorde volgens ondervraagde bespelers op het gebied van comfort. Er was zelfs een top 5 beste- en slechtste theaters.
Ik hoor u denken, wacht even; we hebben Syrië, Nepal en bootladingen vluchtelingen die bij nacht en ontij ronddobberen op huizenhoge golven wachtend op een militair schip dat hen na een dramatische reis weer terug de zee opstuurt en de Volkskrant ruimt een hele pagina in over handdoekjes in de kleedkamer? Belachelijk! Ik ben het enorm met u eens. Van alle enquêtes die je nu kan doen is dit de meest stompzinnige! Maar de geëngageerde Volkskrant keuvelde lekker door over het nut van toiletten dichtbij het podium, dimbare spiegelverlichting, warm water in kleedkamers, handdoekjes, zeepjes en douches. Nu is een populatie van 60 ondervraagden volgens mij sowieso een veel te klein aantal om iets zinnigs te roepen over de paar honderd theaters die Nederland (gelukkig!) rijk is, maar bij lezing schaamde ik me bij elke zin meer en meer voor mijn beroepsgroep. Wat een zeikerds! Er werd gevraagd om ligbanken voor de ‘noodzakelijke powernap’, om meer magnetrons en stekkerdozen, om sterkere wifi én boven alles om een ontvangst door de directeur him- or herself. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het artiestengilde in Nederland bestaat uit een leger minderjarige verstandelijk gehandicapten die aan hun handje van verwarmde kleedruimte naar het podium gebracht moeten worden en na afloop afgedroogd en ingevet met een schaal bitterballen en een glas rode wijn weer in hun tourbus moet worden gezet. Gelukkig weet ik beter. Het merendeel van onze beroepsgroep is allang blij met een kop koffie en een warme hand van de techniek. Maar boven alles zijn de meeste artiesten blij met… mensen in hun zaal! Dus moet het vooral aan de voorkant van het theater gebeuren. Daar moeten het publiek welkom worden geheten in een ambiance die hen het gedoe van alledag even laat vergeten. Net zoals de artiest daarvoor moet zorgen. En wat er aan de achterkant gebeurt is gewoon werk en moeten we vooral onder ons houden. Na dat artikel zou ik bijna zeggen; “Wie denken wij wel niet wie we zijn?”. We zijn de enigen in Nederland die na een paar uurtjes werk getrakteerd worden op mensen die voor ons gaan staan en klappen. Terwijl iedereen weet dat Nederland dat eigenlijk zou moeten doen voor de ambulancebroeder, de verpleegkundige, de onderwijzer en de politieman- of vrouw. Maar wat krijgen die? Een grote bek en een trap na. Dus namens altijd nog de meeste van mijn collega’s; excuus voor dat stomme artikel. En elke theaterdirecteur die mij nog vraagt hoe hij backstage de service kan verbeteren zal ik hetzelfde zeggen. Overigens het liefste onder het genot van een glaasje rode wijn en een schaaltje bitterballen uiteraard.
Met de groeten van Veldhuis,
Richard Kemper
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★