Wat is toch die eeuwige behoefte om belangrijke gebeurtenissen te markeren? Overal is een ritueel voor en anders verzinnen we er wel een. Dat begint al bij onze geboorte. Je bent er net en meteen moet je naar je eigen verjaardag. Ooms, tantes, natte kussen, kleertjes in de verkeerde maat. En mocht je twijfelen of je er bent, dan beginnen ze meteen keihard in je oor te schreeuwen “Lang zal je leven!” Dat lijkt leuk, maar het klinkt eerder als een vloek. “Nou, het gaat beginnen; succes met je pensioengat, je onhandelbare kind, je gebroken hart en de vraatzucht die je uiteindelijk aan de cholesterol pillen helpt. Maak er wat van!”
En na een eindeloze rij diploma’s waarmee we bejubelen dat je precies kan uitvoeren wat anderen bedachten, duiken de meesten ook nog vrijwillig in dat andere grote ritueel. De ceremonie waarmee stellen vieren dat ze officieel hebben afgesproken hoe ze de boel verdelen als ze uit elkaar gaan. Wie krijgt de kinderen, wie krijgt het gezamenlijke emailadres, wie krijgt welke vrienden, wie krijgt de schuld? Het huwelijk. Uiteindelijk is dat natuurlijk vooral bedoeld voor mensen die niet zeker weten of ze uit zichzelf bij elkaar blijven.
Blijkbaar vinden we het belangrijk om stil te staan bij dingen waar we zelf over twijfelen. Zo leek het ook bij de excuses over ons slavernijverleden. Daar hebben we honderdzestig jaar over getwijfeld. Althans bijna, want dan hadden we nog een half jaartje moeten wachten. Ik zat in het kamp dat niet begreep dat onze regering die excuses er zo nodig door moest janken voor het eind van het jaar. Ik snap dat nazaten van tot slaaf gemaakten dat ervaren als een dilettant staaltje eenzijdige besluitvorming. “Oké, dan zeggen we wel sorry, maar wij bepalen wanneer en hoe.” Was het zo moeilijk om een paar maanden te wachten toen nazaten om iets meer voorbereiding vroegen?
Nu denk ik sinds mijn bezoek aan het slavernijmuseum op Curaçao sowieso dat wij over alles rond deze schandvlek minder moeten praten en meer moeten luisteren, maar ik was oprecht geraakt door de manier waarop Rutte excuses maakte. Je kan natuurlijk zeggen; als je iets zo vaak doet word je er vanzelf wel goed in. Er bestaat zoiets als de 10.000 uur regel. Maar in dit geval vond ik het een van zijn beste momenten als premier in de afgelopen 72 jaar. O, is het korter?
Over rituelen gesproken. Was ik de enige die mixed feelings had bij Zelenski die het Amerikaanse Congres bezocht? Tuurlijk zit ook ik in #TeamZelenski, maar het leek zo ver van de realiteit. Alsof een playmobil mannetje op een Hollywood filmset een vaantje kwam overhandigen aan de oudste deelnemer van de Nijmeegse vierdaagse. Was het maar zo. Hopelijk heeft Poetin niet gekeken. Elke dag dat ie publiekelijk krijgt ingepeperd dat ie kansloos is, lijkt dichter bij de dag dat ie uit wanhoop die enge rode knop indrukt.
Waarmee we vanzelf uitkomen bij ons laatste ritueel: het einde. Maar laten we dat niet doen. Het is kerst. Bovendien, zoals Epicurus ooit zei: "Angst voor de dood is zinloos. Zolang u er bent is de dood er niet en zodra de dood er is, bent u er niet." Dus maak er een feestelijk ritueel van komende dagen. Met alles wat bij kerst hoort: een gezellig mislukte beef wellington, een lekkere familieruzie en veel licht ontvlambare kleding. Vrolijk Kerstfeest!
Richard Kemper
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★