In welke veiligheidsregio zit u? Wat zijn de lokale regels? Heeft u een ontheffing? En waarvoor? Misschien moet u het even vragen aan het ‘Planbureau voor de Leefomgeving’. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik begreep dat die vindt dat u en ik te weinig weten van regionale maatregelen. Je zou ons dichtgeslibde land toch een goede dotterbeurt wensen. Elke dag duikt er wel weer een overlegstructuur, interregionaal samenwerkingsverband, koepelorganisatie of klankbordplatform op waar niemand ooit van heeft gehoord maar die na jaren onderzoek antwoord geeft op een vraag die niemand stelde. Waarbij dat antwoord verrassend vaak is: er is dringend meer onderzoek nodig!
Ben ik cynisch? Nou dat mag je wel zeggen! Hoeveel geld zou er bij elkaar opgeteld besteed worden aan alle brainstormdagen, heisessies, personeelsuitjes, afscheidsrecepties, inspraakuurtjes, studiereizen, assertiviteitstrainingen en efficiencycursussen voor al deze clubs? Hoeveel mondkapjes zouden we daarvan in voedselbankpakketten kunnen stoppen? Hoeveel opslag voor zorgpersoneel, leraren en politieagenten zouden we daarvan kunnen betalen? En hoeveel theaters zouden we daarvan overeind kunnen houden tot na deze misère? Want het is natuurlijk gewoon de kift. De kift dat al deze mensen aan het werk kunnen, al is het thuis. Voor ons grappenmakers ligt dat een stuk ingewikkelder. Ja, ik wil ook wel thuis aan het werk, maar mijn publiek hier vindt de voorstelling al jaren “meer van hetzelfde”. Of wij mogen optreden hangt af van de veiligheidsregio waarin het theater ligt. Ik hoorde mijn jongste van de week aan zijn moeder vragen: “Naar welke veiligheidsregio moet papa vanavond?” Toen ze antwoordde: “IJsselland” hoorde ik een opgelucht “Yes!” Daar hebben theaters namelijk een ontheffing. Dat verschilt per regio en hangt af van zaalgrootte, vaste of losse stoelen en of de voorzitter van de veiligheidsregio net ruzie of seks heeft gehad. Misschien dat er bij alle interregionale-, crossculturele-, overkoepelende-, disciplineoverschrijdende overlegclubjes toch nog één ultrakort telefoontje af kan om te bepalen of alle theaters in Nederland gewoon open of dicht zijn? Wel zo overzichtelijk voor het publiek en mijn gezin wil ook duidelijkheid.
Wij zijn thuis in maximale bezetting trouwens met z’n vijven. Toen ze het op de persconferentie van de week hadden over maximaal vier mensen per huishouden meldden zich net iets te fanatiek meteen vier gezinsleden om plaats te maken en een hotel in te duiken. Maar die zaten allemaal al vol, de laatste paar kamers waren voor de Frogertjes, de Roelvinkjes en de Meilandjes. Die gezinsleden zijn elkaar na weken leuk doen op tv ook helemaal spuugzat. Gelukkig toch gewone mensen. Uiteindelijk kwam de voorzitter van mijn eigen lokale veiligheidsregio (mijn vrouw) op het laatste moment toch nog met een ontheffing. Voor mij. Kijk, dat is liefde. Kon ik lekker thuis op tv genieten van mijn collega grappenmakers Donald en Joe. Jammer dat de gespreksleider nog zo vaak tussenBiden kwam. Het was precies het entertainment wat we nodig hebben in deze tijd. Twee kleuters in een neerstortend vliegtuig die ruzie maken over wie er bij het raampje mag zitten. Ik hoop dat niemand in Nederland na deze beelden ooit nog een argument durft aan te dragen voor een rechtstreeks gekozen burgemeester, partijleider of minister-president. En nou niet zeggen “Zo’n vaart loopt dat in Nederland niet”, dat dachten we met Valentijnsdag, huggen en obesitas ook. Goed, ik zet even mijn mondkapje op want ik ga naar het toilet en dat lijkt volgens onze voorzitter van de veiligheidsregio hier met al die mannen in huis soms wel een publieke ruimte. Tot volgende week!
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★