Het was een confronterend begin van de week. Maandagavond waren we te gast bij RTL Late Night om te praten over onze cabaretvoorstelling en de nieuwe liedjes die we vorige week uitbrachten. Überhaupt een wonderlijk fenomeen wat er met dit tv-programma is gebeurd de afgelopen jaren. Van aanvankelijke scepsis over een sportjournalist die een late night talkshow ging ‘hosten’ veroverde Humberto Tan in no time de Nederlandse harten en knalde elk kijkcijferrecord aan flarden. Hij werd geroemd om zijn optimisme, enthousiasme en respect voor zijn gasten. Hij was anders. Hij was zichzelf.
“Eindelijk eens niet zo’n zure interviewer” hoorde je op straat. Tan won alle mogelijke televisieprijzen, waaronder Omroepman van het Jaar. Als artiest was het een eer om er tafelgast te zijn en managementbureau’s vochten om een plekje voor hun stal. Maar ergens keerde het tij. Het leek wel of Nederland op een geheime locatie in een besloten vergadering had afgesproken dat ‘we’ vonden dat Humberto teveel lachte, te weinig kritische vragen stelde en teveel danste. Kortom: hij was opeens té anders, teveel zichzelf. Wat eerst voor hem pleitte, keerde zich tegen hem en tegen zijn programma. Als makke schapen papagaaiden we elkaar na. Wonderlijk... En er was natuurlijk dat ene verhaal over dat met die ander. Iets waar Humberto nooit één woord over heeft gerept en terecht. Maar Nederland heeft helemaal geen commentaar nodig om er met een boterberg op ons hoofd toch van alles van te vinden. Zo kan het dus gaan in ons zachte, liefelijke Oranje. Over Oranje gesproken… dat was ik zelf dus ook toen ik bij Humberto aan tafel zat. Althans dat begreep ik na afloop van de uitzending. Zo twitterde ene David: “Denkt die ene van Veldhuis en Kemper dat het Nederlands elftal vanavond speelt? #Oranjekop” Nu schrikken we niet zo snel meer van Twitter, dat is toch al het gootsteenputje van boze mensen. Zo lazen we onder andere: “Veldhuis & Kemper = Nep & Nep” en “Veldhuis & Kemper? Weg met die domoren". En over de jurk van onze gastzangeres “Samen met Veldhuis en Kemper een liedje mogen zingen in een ochtendjas, dat kan alleen bij #rtllatenight”. Dus dat viel dit keer alles mee. Maar inderdaad zeg, toen ik een fragmentje terug zag schrok ik me kapot. Mijn hoofd fikte het tv scherm uit. Ik werk nu eenmaal ’s avonds en was met deze mooie dagen veel buiten geweest. Maar op TV slaat dat kennelijk nogal door. Sterker nog, Gerard Joling na een maand Ibiza was er niks bij. Na de uitzending buitelde het ene appje over het andere. De ene vriendin suggereerde voortaan Factor 86, de andere vroeg zich af waar ik in godsnaam de hele tijd zo druk mee was (“Als je zo’n kop hebt , zit je toch echt de hele dag op een terras”). En mijn huisarts vroeg of ik met spoed mijn bloeddruk kwam laten meten. Geestig. We lachten er bij de naborrel hartelijk om. Maar ik dacht stiekem ook even aan de telefoon van Humberto en wat hij elke dag te verstouwen krijgt van ons liefelijke, zachte Oranje. Nog een weekje, dan mag ie die telefoon even lekker een tijdje in de hoek flikkeren. Ik gun het hem. Hoop dat ie lekker veel naar buiten gaat. Dan maar een oranje kop.
Tot in het theater!
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★