Als u geen kwaad woord over het koningshuis wilt horen, lees dan vooral niet verder. Voor alle normale mensen: “Neeeeeee!!!!!!” Dat is het enige wat ik dacht toen ik de vastgelopen TikTok van Willem en Maxima zag. Ik heb het zestien keer opnieuw bekeken voordat ik mijn mond weer dicht kreeg. Ik zag twee kleuters die van de juf excuses moesten aanbieden omdat ze zonder vragen een pepernoot uit het geheime potje hadden gepikt. Willem zat erbij alsof hij net een ruggenprik had gekregen en rechtop was gezet, zijn benen zorgvuldig naast elkaar gemodelleerd. En die lieve Maxima keek zo dramatisch schuldig dat ik dacht dat ze elk moment kon bekennen dat ze topless had gedanst met prins Andrew op een feestje van Epstein.
Welke spindocter, mannetjesmaker of communicatielul heeft dit in vredesnaam geadviseerd? Ik hoorde op de radio zelfbenoemd communicatiegoeroe Jan Driessen, ooit idealistisch oorlogsverslaggever maar al jaren geld scheppende communicatieadviseur, uitleggen dat dit een hele verstandige stap was van de koning. Oh Willem, luister nou niet naar communicatieadviseurs! Communicatiewetenschap is een luchtbel en ik kan het weten, want ik heb het ‘gestudeerd’. Driessen vertelde dat bij de monitoring van sociale media door de Rijksvoorlichtingsdienst alle populariteitsmeters van de monarchie op rood sloegen na de Griekse tragedie. Hij vond de video de enige juiste keuze om ‘de gunst van het volk te herstellen’ en ‘helemaal aansluiten bij deze tijd’. Waar moet ik beginnen? Het koningshuis ìs niet van deze tijd! Dat is juist het hele concept! Het is honderden jaren oud, volstrekt willekeurig, oneerlijk voor volk en troonopvolgers en het meest ondemocratische instituut van dit land. En laten we eerlijk zijn, daar zijn we trots op! Willem, gebruik die achterhaaldheid! Hoe verfrissend zou het zijn als er nog één man in dit land was die zich niet elke minuut liet meeslepen door likes, volgers of tweets? Die zich niet gek liet maken door de waan van de dag. Omdat hij weet dat die vaak veel korter duurt dan een dag. Zou dat juist niet de kracht van het koningshuis moeten zijn ‘in deze tijd’? Ofwel, als je dan toch koning bent gedraag je dan ook zo! Boven het volk en onschendbaar.
Natuurlijk, je hebt er niks van begrepen als je op vakantie gaat terwijl je volk crepeert, maar het is wel koninklijk! Wees dus een vent en sta erachter. We hebben liever een sterke koning die achter stupide keuzes staat dan een watje die slaafs naar communicatieadviseurs luistert. Bovendien, met de zinnen “Ook al paste de reis binnen de voorschriften” en “Ons eigen besluit terug te keren” werd het natuurlijk helemaal wrijven in een vlek. Wilde je toch nog even benadrukken dat je eigenlijk niks fout deed en heus wel zelf iets mag beslissen? Willem, als je eenmaal begint met excuses maken, waar eindig je dan? Straks moet je ook sorry zeggen voor je bootje van twee miljoen terwijl de voedselbanken leeg zijn, voor je salarisverhoging terwijl het land op de grootste economische crisis ooit afstevent en voor het uitschieten met het zakgeld voor je dochter? Begin er nou niet aan. Nou ja, je moet ook eigenlijk helemaal niet naar mij luisteren. Ik ben ooit opgeleid als communicatieadviseur en die zijn levensgevaarlijk. Als er na dit stukje in ieder geval een ding duidelijk is geworden; daar gaat mijn lintje. Of…? Lieve Willem en Maxima, ik ben betrokken, maar niet onfeilbaar.
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★