Het beste nieuws van afgelopen week was de geboorte van de zoon van Thierry Baudet. De naam van het kindje is nog niet bekend gemaakt, maar dat heeft er vast mee te maken dat Thierry en zijn vrouw Davide nog niet hebben besloten of het als jongetje of meisje door het leven zal gaan. Als het aan de partij van papa ligt, wordt het er in ieder geval niet makkelijker op om dat later nog aan te passen.
De transgenderwet die deze week werd behandeld door De Tweede Kamer past volgens de partij zelfs “binnen een trend van de vergaande genderideologie die onze maatschappij sluipenderwijs ontwricht”. Ze staan niet alleen. Ook Ja21, BBB, PVV, SGP, BvNL en CU zijn mordicus tegen de versoepeling. Daarin zou de zogenaamde ‘deskundigenverklaring’ (€ 65,00 en een cursusmiddag in het Radboud UMC) komen te vervallen voor mensen boven de 16 jaar om zelf te bepalen hoe ze door het leven willen gaan. Het gaat hier trouwens niet om hormoonbehandelingen of medische ingrepen, maar of je de letter M of V of X in je paspoort wil.
Voor de goede orde, 16 jaar is in Nederland de leeftijd dat je mag trouwen als je zwanger bent, je als donor mag opgeven, zelf mag beslissen over medische behandelingen, een tractor mag besturen, je brommerrijbewijs mag halen, een testament mag maken en let op: een tattoo mag zetten zonder toestemming van je ouders. Het lijkt me dat een afbeelding van een squirtende vriendin onherroepelijker is voor de rest van je leven dan een administratieve handeling aan de balie van het gemeentehuis. Kijk maar naar Mart Hoogkamer, die moet met inkleuren zijn begonnen toen ie zes was. Als klap op de vuurpijl, vanaf je 16e levensjaar (daarvoor dus niet!) mag je WhatsApp gebruiken. Iedereen met een relatie die ooit digitaal heeft geflirt weet welke verwoestende werking de app op de rest van je leven kan hebben. Kortom: we geven onze kinderen vanaf hun 16e jaar allang alle opties om keuzes te maken waarvan ze later spijt kunnen krijgen. Maar bij een letter veranderen op je rijbewijs trekken we opeens de grens.
Tegenstanders wijzen op de gevaren van de versoepeling. Mensen die ooit geboren zijn als M en dat hebben veranderd naar V zouden zomaar een vrouwenkleedkamer in kunnen lopen. Inderdaad, je moet er niet toch niet aan denken dat de landelijke controle aan alle deuren van de kleedkamers op sportclubs zou vervallen. Voor je het weet stapt Maartje ‘t Hart een damesvoetbal kleedkamer binnen en had niemand dat in de gaten. Levensgevaarlijk! Er zijn zelfs partijen die de drempel nog groter willen maken. Een soort politbureau van deskundigen die voor jou beslissen of je mag overstappen aan de hand van gedrag en levenstijl. Criteria? Pas als je slecht kan inparkeren mag je van M naar V en als je regelmatig aan je sokken ruikt van V naar M. Sorry sorry, super sexistisch natuurlijk, maar dat krijg je ervan als we massaal terug worden geduwd in de tijd. Sorry dus.
Ik vind het een gotspe dat je in dit land vanaf je 15e een opleiding bij het leger mag beginnen om te leren hoe je een leeftijdsgenoot moet omleggen, maar op je 16e te jong wordt geacht om je eigen gender te kiezen. En vooral: we maken het veel te belangrijk allemaal. Uiteindelijk zijn we allemaal BSN-nummers. Het ergste wat kan gebeuren is dat een puber na een tijdje denkt, dat ging een beetje snel, ik verander het terug. En zolang dat over een letter gaat kan dat eenvoudig.
Door het zo beladen te maken om over te stappen, zetten we het toch in een hokje van psychische stoornis en dat is het laatste gevoel waar we je als ouder je kind mee wil opzadelen. Juíst als ze zo jong zijn! Daarom is het zulk goed nieuws dat Thierry vader is geworden. Het is de kortste weg naar een verantwoordelijk hoofd en een mild hart.
Richard Kemper
Hoeveel roze olifanten heb jij in de kamer staan? Ofwel, wat kan je maar beter niet met familie, vrienden of je partner bespreken omdat het anders gedoe of zelfs ruzie wordt? Voor hun fonkelnieuwe cabaretprogramma hebben Veldhuis & Kemper besloten de roze olifanten allemaal zorgvuldig op te bergen en elkaar helemaal te laten. Allebei lekker in hun eigen ‘safe space’. Wel zo rustig. Althans, dat denken ze. Want echte vrienden kunnen elkaar natuurlijk helemaal niet laten. Gelukkig maar voor ons, want het levert weer een hilarische, herkenbare en schurende avond topcabaret op!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★