Is het u ook opgevallen dat je Dry January alleen maar goed uit kan spreken als je starnakel bezopen bent? “Sdtrei Sjenuerie” hips! Even voor iedereen die trots is dat ie de hele maand niks gedronken heeft… Alles was dicht! Afgelopen januari niet drinken was hetzelfde als één hele avond Beau omzeilen omdat je televisie stuk is.
Net toen ik dacht dat we vanaf 1 februari weer normaal konden doen, werd ik verrast door VegFeb. Een nieuw fenomeen waarbij mensen de hele maand februari geen vlees eten. Dat is goed voor de wereld en bovendien heb je zo aan het eind van maand drie dieren gered. Kleine moeite toch?
Al zorgen die dieren natuurlijk wel voor extra CO2 uitstoot dus ik zeg, meteen doorpakken en in maart even niet vliegen. Daarmee helpen we KLM extra af te slanken en hebben ze een stuk minder staatsteun nodig wat weer ten goede kan komen aan iedereen die in Nederland ergens voor gecompenseerd wordt. De mensen uit de toeslagenaffaire, de Groningers, hele arme mensen met meer dan € 100.000,- spaargeld op hun rekening, studenten die door het leenstelsel de basisbeurs hebben gemist, huishoudens met een te hoge energierekening en iedereen die niks heeft om gecompenseerd voor te worden, want dat is zielig.
Het zal wel leiden tot een stijging van ons besteedbaar inkomen en een boost aan onze consumptiedrift geven. Maar daar gaan we in april een maand lang niet aan toegeven want die maand bestellen we niks online. Wat we dan in godsnaam aanmoeten met onze dagelijkse dosis schermtijd? Vul zelf maar in. Als iedereen op z’n telefoon gaat zitten wordt het natuurlijk een zootje, dus om de balans te herstellen maken we de hele maand mei dickpickvrij.
Voor iedereen die bang is dat het na deze maand van digitale onthouding extra broeierig wordt op de terrassen, geen zorgen want in juni verbieden we gewoon alle fysieke contacten. Geen kus, hug, hand, boks of elleboog. Hooguit een knietje, maar alleen als het echt niet anders kan. Dit gebrek aan lichamelijk contact leidt tot een ernstig tekort aan het gelukshormoon serotonine, maar gelukkig heeft zonlicht hetzelfde effect. Jammer alleen dat je er huidkanker van krijgt dus als tegenwicht is juli verplicht zonlichtvrij. Iedereen binnen blijven!
We hebben dan gelijk een stuk minder zonnebrillen nodig, waardoor Tata steel zijn staalproductie voor alle pootjes en schroefjes kan temperen: hele maand augustus dicht. Dat geeft lucht aan de omgeving en de omwonenden zullen vast een feestje bouwen op het strand van Wijk aan Zee. U raadt het al; geluidsoverlast. Zo zielig voor alle beschermde diersoorten in dat gebied; de zandhagedis, de hazelworm, de ringslang en de grootoorvleermuis. Alle reden dus om de hele maand september tot stiltemaand te bombarderen en muziek te verbieden. Niet echt een gezellige Indian Summer op het strand, maar dat kon toch al niet meer wegens het discriminerende karakter van het noemen van indianen.
In oktober waren we al gestopt met roken en alle ex-rokers weten dat dit leidt tot ongekende snaaipartijen. Geen nood, november wordt ter compensatie 100% suikervrij! Suiker is sowieso het vergif van de eenentwingtigste eeuw. Verslavender dan heroïne en maatschappelijk gezien erger dan iemand die je niet goed kent zomaar aanraken.
Nou, hoef je alleen december nog maar uit te zitten. Sorry, zei ik zitten? Levensgevaarlijk! Ga maar staan! Gewoon verstand op nul en adem in, adem uit. Weet je, stop daar eigenlijk ook maar mee. Uitademen, allemaal kooldioxide, stikstofgassen en koolzuur in de lucht. Heel december, adem in! Kom op, kleine moeite. Voor je het weet is het weer Sdtrei Sjenuerie.
Richard Kemper
Hoeveel roze olifanten heb jij in de kamer staan? Ofwel, wat kan je maar beter niet met familie, vrienden of je partner bespreken omdat het anders gedoe of zelfs ruzie wordt? Voor hun fonkelnieuwe cabaretprogramma hebben Veldhuis & Kemper besloten de roze olifanten allemaal zorgvuldig op te bergen en elkaar helemaal te laten. Allebei lekker in hun eigen ‘safe space’. Wel zo rustig. Althans, dat denken ze. Want echte vrienden kunnen elkaar natuurlijk helemaal niet laten. Gelukkig maar voor ons, want het levert weer een hilarische, herkenbare en schurende avond topcabaret op!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★