Vorige week verwonderde ik me hier nog dat Pieter Omtzigt zo lang aan het twijfelen was over zijn politieke toekomst. De inkt was nog niet droog en opeens was daar Nieuw Sociaal Contract. Nou wil ik niet overmoedig worden, maar als ik deze week nou schrijf dat het wel erg lang duurt voordat de Staatsloterij op mijn lot valt, zou het dan…
Nieuw Sociaal Contract dus. Niet de meest flitsende naam voor een nieuwe partij maar Pieter is dan ook niet de meest gelikte politicus van het moment. Sterker nog, als ik hem aan het woord zie op TV krijg ik steeds de neiging om de knop ‘twee keer zo snel’ in te drukken om op een normaal spreektempo uit te komen. En als Pieter lacht ziet dat er eerder uit alsof ie een pijnscheut in z’n heup krijgt. Pieter is niet direct een ‘smooth operator’ en dat is waarschijnlijk precies waarom ie zo populair is. Twee jaar geleden werd ie nog weggezet als kleine jongen met oversprong gedrag waar een plekje voor werd gezocht in een gastgezin. Maar kleine jongens worden groot, ook willen ze dat zelf liever niet. En soms worden zelfs de grootste.
Wij houden in Nederland nu eenmaal van echte mensen en die zijn bij voorkeur niet hip, hot & happening. Kijk maar naar die andere snelle stijger, Caroline van der Plas. Haar voornaamste reden om geen premier te willen worden is omdat ze dan geen platte schoenen meer kan dragen. Heerlijk eerlijk en bovendien een waarheid als een koe, wat in het geval van BBB geen toeval is. Ik ben blij dat we in Nederland meer houden van échte mensen die iets kunnen en ergens voor staan dan van ge-mediatrainde, buikspreekpoppen met nephaar of glitterlipstick. Of erger, rijke aggressors die van een mugshot nog een campagnemoment weten te maken.
Mijn enige zorg is of mijn zoon dat onderscheid op 22 november aanstaande ook kan maken. Het is toch een generatie die is opgegroeid met de gedachte dat hoe gladder je praat, hoe belangrijker je bent. Hij werd afgelopen week achttien jaar en mag dus ineens stemmen. Ik moet er nog even aan wennen. De gedachte dat zijn stem over de toekomst van dit land net zoveel waard is als de mijne vind ik ronduit lachwekkend. Ik weet het, ik bombardeer mezelf hiermee meteen tot arrogante, ouwe zak maar dat moet dan maar.
Ik hou zielsveel van hem, maar we hebben het hier wel over een jongen die als grootste zorg heeft hoeveel procent batterij zijn telefoon nog heeft als ie een avondje gaat stappen. Een jongen die vindt dat ie prima voor zichzelf kan zorgen maar vergeet het plastic van de pizza te halen voordat ie hem in de oven stopt. “Dat staat ook helemaal niet op de doos!” Een jongen die je het idee kan geven dat ie aandachtig luistert naar je lang overwogen vaderlijke adviezen, maar na tien minuten opeens z’n oortjes uit doet en vraagt: “Hè? Zei je wat?“ Een jongen die als verjaardagscadeau voor zijn moeder een appje aan haar stuurt met “Stuur maar een tikkie”. Een jongen die niet snapt wat er raar is aan kipnuggets uit de Airfryer als ontbijt en die als z’n kratje voorop zijn fiets stuk is een flitsbezorger belt voor chips.
Die jongen dus, die mag nu stemmen. Eén houvast, de stembureau’s zijn tot 21.00 uur open. Grote kans dat ie zich verslaapt. Enfin, kleine jongens worden groot, zelfs als ze dat zelf nog niet willen.
Richard Kemper @richardkemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★