Ik zag deze week per ongeluk even dat #Wesley en #Yolanthe de meest getwitterde woorden waren… dan weet je eigenlijk al genoeg. Dit gaat niet over een nog gekkere naam voor een tweede kind of over een ontzettend leuke avond aan de bar in Qatar. Nee, als je dat leest dan weet je: rottigheid. En inderdaad. Het vuur dat de armetierige roddelpers, met hun wakkere vaandeldrager De Telegraaf als een schreeuwende hooligan voorop, al maanden loopt op te stoken, brandt! Een huwelijk strandt, een kind groeit op tussen twee (t)huizen maar het is BREAKING feest! Het 20:00 uur journaal heeft het!?! Het is een eindeloze bron van humor om te lachen...
Van grappen over de lengte van hun huwelijk versus de lengte van Wesley, dat ze zich aan kleine dingen begon te irriteren, vooral aan Wesley. Dat ze inmiddels wel Yolanthe Cabau van Kassabergen mag gaan heten en dat Jan Smit eindelijk z’n gastendoekjes terug kan gaan halen... Maar dat is dan nog de huisvlijt van amateurs. Nee dan de koppen van serieuze media: ‘Hoe moet het nu met hun liefdestattoo’s’? en ‘Dit hebben ze te verdelen!’. ‘Hoe een droom wel zo moest eindigen’. Heel Holland smult. En ik snap het ook nog. Wat is er nou smakelijker dan andermans ongeluk!? Kijk maar naar het succes van een ‘Ik Vertrek’. Waarin Joop en Annemieke van 52 uit Alkmaar opnieuw beginnen in een dorpje diep in Andalusië. Mét een ‘gouden’ idee hè, want weet je wat ze daar helemaal niet hebben?Een stamppotten-restaurant!! Dus ze verkopen alles en hop erheen! En ze hadden al een LOI-cursus Spaans gedaan dus ze konden al vloeiend zeggen ‘El plato del dia es Stam-pot’. Wat denk je? Lukt het niet!! Wij denken dan niet met z’n allen… Wat zielig, ben je zó goed voorbereid… Nee, wij denken: wat een sukkels! En dat vinden het heerlijk want anders waren wij de sukkels. Het is lekker om onder het genot van een wijntje Joop en Annemieke langs een verlaten landweggetje naar Holland te zien liften. Ik denk dan altijd; Hoezo liften? Ze kunnen toch ook gewoon met die cameraploeg meerijden? Maar goed. We kijken naar ‘Ik vertrek’ om te kunnen denken, nou ja ik heb dan wel een kutbaan, maar ik héb tenminste een baan. Net als met Grenzeloos verliefd. “Ik heb dan wel een trut waarmee ik naar bed moet, maar ik heb tenminste een bed”. We zijn ramptoeristen! Twan moet naar huis? Z’n kijkcijfers voor een maandag verVIERvoudigden! Volksaard of niet, we zitten er hoe dan ook in vast. Muurvast in de kijkfile...
Remco Veldhuis
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★