Drie weken giert het al door m’n hoofd: Je moet toch iemand tot op het bot kunnen beledigen zonder dat die persoon zelf, noch iemand die zegt te handelen uit zijn naam een tijdje later voor je deur staat met een Kalashnikov. Ja, dat moet. Maar moet je ook alles willen zeggen? Ik heb het de afgelopen tijd eens getest. “Lieverd, hoe staat dit jurkje?”. Je lijkt wel een loopse zeeolifant met obesitas en een huidaandoening. [Pats!]
Gelukkig geen Kalashnikov maar de blik even dodelijk. “Heeft alles gesmaakt?”. Nee puistenkop. Toen ik je gezicht zag had ik geen honger meer. Doe jezelf en de wereld een groot plezier en ga even een maandje met je kop voorover in een bak accuzuur liggen. “Lieverd, vind je me nog aantrekkelijk?” Totaal niet. Ik fantaseer dagelijks over een scheiding en spendeer de helft van ons huishoudgeld aan prostituees. Die na een dag hard werken allemaal een stuk frisser ruiken dan jij als je net uit bad komt. Dat zoiets hard aankomt kan je ook al niemand kwalijk nemen. Want uit het recht iemand te beledigen met een vrij geuite mening vloeit tenslotte het recht voort van de beledigde zich beledigd te voelen. Juridisch waarschijnlijk lariekoek, maar als ik me bijvoorbeeld een tekening voorstel van een uitgemergelde gevangene in Auschwitz die door het prikkeldraad heen tongend met Adolf Hitler wordt afgebeeld word ik toch echt bozig. Ik ben niet eens Joods of oud genoeg om me direct gekwetst te voelen en toch roept de beschrijving al voldoende op om even te stoppen en terug te lezen of ik dit wel zo wil opschrijven. Los van een eventueel proces als ik zo’n tekening zou publiceren, heb ik vooral de behoefte niet. “Je suis Charlie”. Het is in het licht van die walgelijke woensdag een sterk signaal van morele solidariteit, maar ik voel me eigenlijk geen Charlie. Nou een klein beetje dan. Zoals iedereen. Dat beetje dat soms iemand ongeremd wil afzeiken. Dat je baas recht in z’n gezicht wil uitlachen en roepen, “je bent een talentloze prutser en je voeten stinken! En dat vind je vrouw ook. Zei ze in bed. Toen we een sigaret lagen te roken”. Dat beetje dat wars van empathie lekker om zich heen wil meppen. Omdat het kan. Omdat het mag. En omdat dat soms zelfs grappig kan zijn. Maar het grotere deel van mij is niet Charlie. En dat deel leert m’n kinderen dat ze wat zachter moeten praten in een restaurant, dat ze andere kinderen niet belachelijk moeten maken (ook al is daar soms best reden toe) en dat ze aardig en beleefd moeten zijn, ook al is degene die tegenover ze staat dat helemaal niet. Meestal lukt het me om Charlie te houden waar ie hoort. In de bak “instincten, primaire reacties en andere ongenuanceerde trekjes”. Ook al is dat soms helemaal niet makkelijk in deze heetgebakerde wereld. Nee, je ne suis pas Charlie, je suis Remco! En nu maar hopen dat ik hier niemand mee beledig…
Met de groeten van Kemper,
Remco Veldhuis
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★