Nee nee nee, ik ga het niet doen. Niet nóg een column over Zwarte Piet. Niet nóg meer gelul over ons slavernijverleden, diepgewortelde culturele waarden of het updaten van ons Sinterklaasfeest. Echt àlles is er de afgelopen jààààren over gezegd, iedereen heeft eroverheen gepist, alles is kapot geluld. En de enigen die er wijzer van zijn geworden, dat zijn de columnisten. Het is bijna net zo erg als het jaarlijkse gezeik over pepernoten in augustus.
Dat dat “toch niet kan” en “dat het steeds gekker wordt in dit land”. Hoeveel krantenkolommen zijn er al aan die onzin opgegaan? Terwijl ik het hele probleem niet zie. Pepernoten zijn lekker. Aardbeien zijn er tegenwoordig toch ook het hele jaar door? Maar bij pepernoten kan het opeens niet? Dat is pas discriminatie! Dus nee, ik ging niet meer schrijven over de Zwarte Piet. Tot Halbe Zijlstra. Kwalbe Geilstra. Flauw? Ja, maar hij vraagt erom. RTL durfde wat de publieke omroep al jaren verzuimt en hakte een verstandige knoop door. Geen zwarte pieten meer. Nee, we gaan de discussie niet herhalen, er zijn grotere problemen in dit land. Zou je denken! Tot Halbe Zijlstra. Schwalbe Kwijlstra. Flauw? Ja, maar hij vraagt erom. De voorman van de VVD, de partij die in zijn fundamenten verankerd heeft dat de overheid zich met zo min mogelijk burgerzaken bemoeit, sprak zich daags na het RTL-besluit uit in een officiële verklaring. Let op, het betrof hier geen particuliere menig van een betrokken vader, nee de verklaring van Halve Zoolstra (Flauw? Ja maar hij vraagt erom!) sprak hij vanaf het binnenhof rechtstreeks tot de Burgers van Nederland. Zoals Obama zich na de vangst van Osama tot het Amerikaanse volk richtte, zo sprak Valse IJlstra tot het Nederlandsche Volk. Het was zelfs een officieel VVD standpunt, zo konden we uit het afsluitende VVD-logo aan het eind opmaken. “Het Sinterklaasfeest wordt vermoord” en “Als we niet oppassen zijn we straks het hele Sinterklaasfeest kwijt”… Je gelooft je oren niet, maar hij zei het echt. Alsof de democratie vermoord werd toen vrouwen stemrecht kregen, zoiets is het. Hoe onsterfelijk belachelijk kan je jezelf maken? Kan je je partij maken? Hoe ongeloofwaardig is het juìst van de VVD, de partij die de komst van commerciële zenders waar de overheid zich niet mee bemoeit toejuicht, om überhaupt de tijd te nemen om zo’n boodschap te formuleren? En hoe doorzichtig opportunistisch? Met de officiële strategie om de PVV als verkiezingsopponent te bombaderen moeten ze zich blijkbaar op deze Jip en Janneke standpunten richten. Dat krijg je dus. Van domheid komt domheid. En wéér een column. Tewijl ik het zo graag over belangrijkere zaken met u had willen hebben. De nieuwe single van Frank Masmeijer bijvoorbeeld: “Ik geloof in Morgen” eveneens de leader van zijn realityserie ‘Frank en Vrij’… Dat zijn zaken van belang die nog eens een frisse column verdienen. Maar Zwarte Piet gooit weer eens roet in het eten. Alleen daarom al moet het maar eens klaar zijn met die spelbrekers. Bedankt RTL! En Zijlstra… beter ten Halbe gekeerd dan ten hele gedwaald?
Tot in het theater!
Richard Kemper
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★