Ik eet al een tijd geen ‘foie gras’ meer. Ooit zag ik opnames van hoe een gans met een trechter zoveel rotzooi door z’n strot geduwd kreeg dat z’n lever er uit pure ellende door ontplofte. Toen was het klaar. Eerlijk is (h)eerlijk, ik vond het lekker, maar no way dat ik nog aan dat soort praktijken meewerk. In restaurants slalom ik keurig om elk gerecht waar het bij/in zit heen en als het even kan maak ik de eigenaar er op attent dat dit toch echt niet meer kan. Sommige dingen kunnen gewoon niet meer. Vroeger wel, nu niet meer. Hummer rijden, roken achter de kinderwagen, je secretaresse een complimentje op haar billen geven, doping, Zwarte Piet, dat werk...
Of wat recentere voorbeelden: zeggen dat global warming een fabeltje is, je gras sproeien met leidingwater of Stef Blok een genuanceerde gast vinden. Zo gaan die dingen. Voortschrijdend inzicht heet dat. Zo maken we de wereld steeds een beetje beter. En in dat kader wil ik graag iets uit de wereld helpen dat in veel opzichten op foie gras lijkt: forced video! Je zit lekker een videootje te kijken. Allemaal kinderen die van een schommel donderen, zichzelf een tand door de lip steppen of een bowlingbal proberen te koppen. En dan ineens… Reclame!?! What the Fakantiediscounter!? Of weer die eeneiige tweeling die me een autoverzekering door de strot probeert te slippen!? Je kan ze niet wegklikken, niet doorspoelen, je hebt het, net als die gans, maar te slikken! Net zo lang tot ze je je filmpje weer ‘teruggeven’. Het is tabletterreur! Dat voorafgaand aan een filmpje van anderhalve minuut al een halve minuut (33%!!!) reclame zit, is al niet best, maar ok. Het geld moet ergens vandaan komen. Maar MIDDENIN m’n bloopers, m’n one minute ab-training, of m’n ‘zo maak je een gezond tussendoortje’-tip!? Reclamemakers, stop daarmee! Echt. Dit werkt averechts. Sterker nog: hierbij verklaar ik dat ik nooit, maar dan ook echt nooit, iets zal kopen of gebruik zal maken van een dienst van een bedrijf dat mij via forced video dat product of die dienst door de strot probeert te duwen! Oh, en omdat wat Youp met Buckler kon, ik moet kunnen met forced video, roep ik iedereen op deze column te delen bij wijze van protest!
Hopend hiermee een beweging in gang te hebben gezet, verblijf ik met vriendelijke groet op mijn vakantieadres. Tot over 4 weken.
Remco Veldhuis
Voorzitter actiegroep AJSMLMVH
(Adverteer Je Scheel, Maar Laat M’n Video Heel!)
Vanaf 2024 gaan we weer werken aan een nieuw programma! We weten nog niet wat het wordt, met wie of waarover het zal gaan. Alleen dat we er allebei zijn staat vast. Heerlijk als alles nog open ligt!
Vanaf april t/m juni 2024 spelen we in een beperkt aantal zalen werkvoorstellingen waarbij we onze eerste spinsels de wereld in zullen werpen!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★