Als u mij een maand geleden had verteld dat Rob Trip avond aan avond tijdens het acht uur journaal het woord ‘dickpic’ uit zou spreken, had ik u nooit geloofd. Hij zelf ook niet denk ik. Zou ie het geoefend hebben? Thuis voor de spiegel of in de studio? Oké jongens, hoe moet ik kijken als ik het zeg? Serieus of juist met een wenkbrauw omhoog? Alsof ik het zelf ook niet geloof dat ik dit zeg? Ah, ik schiet steeds in de lach, kappen nou! Moet dat plaatje op de achtergrond eigenlijk? Ja, haal maar weg, dat leidt ontzettend af. Ik zeg het gewoon. Dickpik, digpig, dikkerdepik, diggiedik. Ja, ze zeggen dat als je iets vaak zegt, het vanzelf minder gek wordt. Nou dat werkt dus niet echt.
Het is ook een raar woord, dickpic. Is het schaamte dat we het in het engels zeggen? Of doen we dat omdat het dan zo lekker allitereert? ‘Klotefoto’ allitereert ook bijna, maar het klinkt toch minder gezellig. Alsof de foto mislukt is. Wat je waarschijnlijk bij negenennegentig van de honderd piemelfoto’s ook denkt maar goed. ‘Zaadplaat’ zou nog een alternatief kunnen zijn, maar dat gaat veel mensen een stapje te ver denk ik.
Ik was bij mijn ouders, allebei rond de tachtig, en hoorde mijn vader aan mijn moeder uitleggen wat een dickpick is. Ik vroeg of ze dit gesprek als-je-blieft konden bewaren tot ik weg was, maar ik moest niet zo kinderachtig doen. Hoe oud was ik nou helemaal? Oké, je ouders over sex horen praten blijft dus superongemakkelijk, ook als je een kind van vijftig bent. Nadat ik twintig minuten ineengeschrompeld van schaamte in een hoekje op de bank met mijn handen op mijn oren “LaLaLaLaLa!” had zitten roepen, kwam mijn moeder tot de kernvraag: “Jaja… maar waarom?” Ik was benieuwd hoe mijn vader dit zou oplossen, maar die keek allen maar naar mij. Ehhh… hoezo ik pap? Nou, wij deden dat vroeger niet, dit is van jouw generatie. Wij hadden alleen Dick Pasgier. Dat was volgens sommigen ook een lul maar dat waren eikels. U leest het, ik zit er helemaal in. Dat krijg je er dus van.
Ik kan geen dickpic meer zien. Als je beeldend bent ingesteld zoals ik dan is een woord horen hetzelfde als het voor je zien en zo waren afgelopen weken een ware uitputtingslag. Bij de ochtendkrant, tijdens Goedemorgen Nederland, in de auto met de radio aan… ik struikelde over de piemels. Ik zag ze gewoon niet aankomen. Zat ik net lekker in een nieuwsbericht over de inflatie, hoppa, weer een piemel van links!
Nu komt het gekke, een paar vriendinnen van mij legden uit dat ondanks alle maatschappelijke verontwaardiging, weerzin en walging het voor sommige vrouwen bij een dickpic net zo werkt als bij een te hoge WOZ-aanslag. Niemand wil hem ontvangen, maar je bent stiekem toch een beetje beledigd als je er nog nooit een hebt gekregen. Dus mannen van Nederland, als je nou vermoedt dat je vrouw er daar eentje van is, doe het gewoon eens. Uit liefde. Het is even ongemakkelijk, maar dan is het nieuwtje er tenminste snel vanaf en kunnen we door met zaken die er nog meer toe doen. Want eerlijk gezegd, ik ben het gelul helemaal zat. Maandag is het Valentijnsdag… Succes! (Nee Pap, jij niet!)
Richard Kemper
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★