Ik vond het altijd triest, mensen die voor een tv-programma
thuis blijven. Ik ken vrouwen die de kinderen per se voor 20.00 uur in bed
willen hebben omdat ‘Goede Tijden, Slechte tijden’ dan begint. Dat je je leven laat
leiden door zoiets stompzinnigs als televisie... Tot voor kort. Tot Netflix. Er
ging een wereld voor me open. Die series! Homeland, Modern Family, MadMen. Ik kende mezelf niet terug. Oké, ik
wist dat ik verslavingsgevoelig was. Neusspray, Italiano’s, cafeïne, lippenbalsem, nicotine… ik
heb er allemaal mee geworsteld en met sommige nog steeds.
Maar dat zijn fysieke zaken. Maar tv-series? Sommige zijn zó goed, intrigerend, mooi en spannend gemaakt dat als een aflevering is afgelopen en het scherm zegt “Over 14 seconden begint automatisch de volgende aflevering” ik als Herman Brood in een afkickkliniek begin te trillen en te zweten . Zwak van mij, knap van Netflix. Want nog niet lang geleden was dat een zieltogend DVD-postorderbedrijf die alleen sukkel-films mocht uitbrengen omdat filmmaatschappijen hen niet als concurrent wilden. En dus gingen ze zelf maar wat maken. En hoe! House of Cards bijvoorbeeld. Met een glansrol voor Kevin Spacey. Vorig weekend ging wereldwijd het derde seizoen in première. Ik las in de krant dat miljoenen fans over de hele wereld al hun afspraken hadden afgezegd en met de gordijnen dicht alles in één keer gingen kijken. ‘Binge Watching’ heet dat. Ik dacht nog, nou zó erg is het bij mij gelukkig niet. Op dinsdag was ik er al doorheen... Ik schaam me rot. Het heeft een ontwrichtende werking op het gezin. Gesprekken beperken zich tot “ja” en “nee”, eten doen we “bij wijze van uitzondering” alleen nog op de bank, 4 uur slaap is méér dan voldoende en de hond blijkt ineens prima 2 dagen haar plas op te kunnen houden. Na de laatste aflevering zag ik eruit als Boudewijn Büch na een wilde nacht. En toen mijn zoontje zich de volgende morgen aan me voorstelde leek het of ie 10 centimeter was gegroeid. Dit kon niet meer zo. Alles waar ik al die jaren op had gespuugd was ik zelf geworden. Een binge kijkende coach patatoe die het contact met de werkelijkheid was verloren. Ik besloot dat het nooit meer zo ver mocht komen. Ik gooide afstandbediening aan de kant en ging me maar eens verdiepen in mijn gezinsleden. Na een paar dagen koorts kwam de verlichting. Het was best een goed gevoel om te weten wanneer de kinderen een proefwerk hadden, wie de nerds in de klas waren en welke sport ze eigenlijk deden. Gelukkig, ik had mezelf gered. Tot ik op een avond door mijn puberdochter werd uigenodigd een stukje ‘Prison Break’ mee te kijken. Oké, dacht ik, dit is een uitzondering. Welke hork laat nou een vader-dochter moment voorbij gaan? Voor ik het wist was ik bij aflevering 6 en keek naast me op de bank. Nergens een dochter te bekennen. Ik drukte met pijn en moeite de pauzeknop in en hoorde haar op de gang bellen met een vriendinnetje. “Ja, natuurlijk heb ik Prison Break al gezien, maar ik moest wàt. Hij wilde opeens de hele tijd ‘gesprekken’ voeren…”.
Met de groeten van Veldhuis,
Richard Kemper
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
“De eerste helft van je leven ben je bezig iemand te worden, de tweede helft van je leven ben je bezig te accepteren dat het niet is gelukt” – Schopenhauer.
Het is 20 jaar geleden dat de mannen voor het eerst samen op het podium stonden. Je zou zeggen dat ze elkaar na zo’n tijd goed kennen, maar is dat wel zo? In hun nieuwe cabaretprogramma Hou Dat Vast denken ze elkaar alles te kunnen vertellen, maar of dat nou zo verstandig is...
Confronterend grappig is het in ieder geval wel! Met ontroering als onverwachte bonus. Dat weten ook de bezoekers van hun laatste programma Geloof ons nou maar waarmee Veldhuis & Kemper naast volle zalen en prachtige recensies ook een schitterende nominatie voor de belangrijkste cabaretprijs van Nederland ‘de Poelifinario’ in de wacht sleepten.
U snapt, de mannen hebben maar één wens: Hou dat vast!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★