Ergens in het midden van afgelopen week trekt een hastag op twitter m’n aandacht: #wieisjezus. Te gek denk ik meteen. Een nieuw TV programma voor vrijgezelle mannen die op opwindende date gaan met diverse vrouwen, maar 1 daarvan is een hen nog onbekende biologische zus. Nee, nog beter: een TV programma waarbij een geadopteerd persoon die dringend op zoek is naar een beenmergdonor via een afvalrace de juiste donor moet kiezen uit 10 andere geadopteerde vrouwen…
Nee wacht: een programma waarbij je uit 10 transgender mannen geblinddoekt moet kiezen wie je voormalige zus was. Nee nee, een programma waarin je undercover je zus volgt om er zo achter te komen dat ze een dubbelleven leidt als raamprostituee, paaldanseres of sm-meesteres. Ok, mijn fantasie slaat op hol dus dus klik ik maar eens op het inmiddels nummer 1 trending topic op twitter. (Voor de leken; dit is dus het meest op twitter besproken onderwerp van dat moment!) Bijna even groot als de telleurstelling was het plezier was toen ik er achter kwam waar de hashtag #wieisjezus wél over ging: André Hazes vertolker Martijn Fischer gaat in de komende editie van EO’s The Passion de rol van Jezus spelen. “Wie is Jezus?” was dus de vraag. En Martijn Fischer het antwoord. Leuk! Van ‘Hazus’ naar Jezus, een kleine stap voor Martijn, een grote stap voor de mensheid. Dat wordt natuurlijk op z’n plat Amsterdams ‘Jij gelooft in mij’ en hangend aan het kruis ‘Ik hang hier heel alleen kerstfeest te vieren’. ‘Bloed, zweet en tranen’ maar dan anders. Slim van de EO. Religie doet namelijk momenteel nou niet echt goede zaken in het (wereld)nieuws dus een beetje luchtigheid kan het wel gebruiken. Of het nou ISIS is die de Islam zwart maakt of een paar bisschoppen die het Katholicisme misbruiken of een paar SGP-ers die een profiel op www.evenlekkervreemdgaan.nl hebben, het zijn allemaal uitwassen van een naar soort religieuze benauwdheid. Een geniale zet dus van de EO om er wat luchtigheid in te gooien. Ik kan niet wachten tot de rest van de cast bekend wordt: Judas van Erven Dorens, Petrus Jan Rens, Prem Pilatus en Anouk als maagd Maria… Precies de luchtigheid die het geloof anno 2016 wel kan gebruiken. Want God lijkt de laatste tijd dan wel een beetje dood, wie Jezus is leeft blijkbaar enorm! In ieder geval wel op twitter. Wie weet berustten de teksten over Jezus die op ‘t water liep wel op een vertaalfout en ging het destijds profetisch over Jezus die over ‘twitter ging... Zal wel niet, maar ik verheug me in ieder geval alvast enorm op Martijn Fischer die een brief voor Maria aan z’n vlieger bindt en water in bier verandert. Het is oude wijn in nieuwe zakken, maar ik snap het wel. Het is soms gewoon fijner om een oud ellendig verhaal uit het Midden-Oosten in de herhaling te zien, dan het zoveelste nieuwe voor het eerst.
Tot in het theater,
Remco Veldhuis
Hoeveel roze olifanten heb jij in de kamer staan? Ofwel, wat kan je maar beter niet met familie, vrienden of je partner bespreken omdat het anders gedoe of zelfs ruzie wordt? Voor hun fonkelnieuwe cabaretprogramma hebben Veldhuis & Kemper besloten de roze olifanten allemaal zorgvuldig op te bergen en elkaar helemaal te laten. Allebei lekker in hun eigen ‘safe space’. Wel zo rustig. Althans, dat denken ze. Want echte vrienden kunnen elkaar natuurlijk helemaal niet laten. Gelukkig maar voor ons, want het levert weer een hilarische, herkenbare en schurende avond topcabaret op!
"Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood of de gladiolen. Sterker nog, volgens Veldhuis & Kemper is elke dag zo'n moment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keuze. Ga je door op de weg die je loopt of is het tijd om de boel eens door flink elkaar te schudden? Al was het alleen maar om er een keer een lekkere, frisse wind doorheen te jagen. En wat doe je als je er achter komt dat je opeens nog alle tijd hebt voor de fouten die altijd nog eens wilde maken... Veldhuis & Kemper staan op dat punt in hun nieuwe cabaretprogramma 'Of de gladiolen' en trekken, zoals we van de mannen gewend zijn, totaal verschillende conclusies. Nou ja bijna, want over één ding zijn ze het eens; zelfs als je het fout doet, doe het dan goed. Of de gladiolen!"
Altijd al eens iets willen vinden van die net zo vaak opgehemelde als vervloekte bijbel, maar er nooit aan toegekomen ‘m te lezen? Geen idee waar je de tijd en het geduld vandaan moet halen? Altijd als een berg opgezien tegen die 1744 bladzijden vol kleine lettertjes? Ja? Remco Veldhuis ook! In “Lang verhaal kort" brengt hij de ongeautoriseerde samenvatting van 2 uur en vliegt op eigen, komische wijze langs de hoogte- en dieptepunten. Een razende rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikt komt hij de mooiste maar ook de meest verschrikkelijke verhalen tegen. En uiteindelijk zichzelf…
Ok, na ‘Lang verhaal kort.’ heb je de bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar je kan ieder geval wel zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”
Script:
Voor het script en de regie tekende Emmy-winnaar (‘Alles Mag’- 2015) én bijbeldeskundige Maarten van Voornveld en leverde Remco Veldhuis zelf de komische en persoonlijke invalshoek.
Tekst & muziek: Veldhuis & Kemper
Regie: Geert Lageveen
Algemeen Dagblad ★ ★ ★ ★ ★